Vytvořit nový účet
x

Přihlašte se:

Uživatelské jméno:

Heslo:
 

nebo Vytvořit nový účet

  Zapomenuté heslo?



Odpovědět 
 
Hodnocení tématu:
  • 0 Hlasů - 0 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5w30 nebo 10w30?
Autor Zpráva
michal Offline
JFcz-Používá247

Příspěvků: 1 320
Připojen(a): 02-12-2011
Přidat uživateli hodnocení 38
Příspěvek: #31
RE: 5w30 nebo 10w30?
(06-05-2015 10:20 AM)DwPetr napsal(a):  Výkonostní třída, v našem případě API je bez diskuze, norma je daná a je nesmysl tam dávat cokoliv jinýho.

Viskozita dle SAE se udává právě tím číslem např. 5W30

Číslo před W značí zimní hodnotu, kdy třeba pod tou pětkou W se schovává spodní teplota -30 st. celsia (hraniční -35) kdy je olej ještě dostatečně řidkej na to aby ho pobralo čerpadlo a protlačilo motorem. Toto je důležitý při zimní prvních startech, kdy je potřeba tam ten olej dostat co nejrychleji.

Číslo za W se označuje jako letní hodnota. To znamená že udává při jaký teplotě si ještě olej udrží svý mazací schopnosti. Ty však nejsou o nějaký venkovní teplotě, ale o koeficientu při 100 st. celsia, což je provozní teplota motoru. Čím je to číslo větší, tím je ten koeficient vyšší.

V praxi teda je nutný dodržet normu API, což dnešní oleje ji už pro WJ dávno splňujou snad všechny. Vizkozní číslo třeba u wj je v servisáku těch SAE30, a používá se k tomu třeba těch 5W, což znamená zaručená startovatelnost v -30, čímž by třeba na tý aljašce kde je mínus 50 šel motor časem do hajzlu, a 30 znamená že při provozce to dostatečně maže v tom typu a konstrukci motoru.

10Wxx má startovatelnost -25 (hraniční -30)

A teď výtah ze servisního manuálu:

DESCRIPTION
Only lubricants bearing designations defined by
the following organization should be used to service a
Chrysler Corporation vehicle.
† Society of Automotive Engineers (SAE)
† American Petroleum Institute (API) (Fig. 1)
† National Lubricating Grease Institute (NLGI)
(Fig. 2)
SAE VISCOSITY RATING
An SAE viscosity grade is used to specify the viscosity
of engine oil. SAE 30 specifies a single viscosity
engine oil. Engine oils also have multiple
viscosities. These are specified with a dual SAE viscosity
grade which indicates the cold-to-hot temperature
viscosity range.
† SAE 30 = single grade engine oil.
† SAE 10W-30 = multiple grade engine oil.
Chrysler Corporation only recommends multiple
grade engine oils.
API QUALITY CLASSIFICATION
This symbol (Fig. 1) on the front of an oil container
means that the oil has been certified by the American
Petroleum Institute (API) to meet all the lubrication
requirements specified by Chrysler
Corporation.

Z toho vyplývá, že teplotní koeficient je danej normou 30, neměl by bejt menší, ale větší bejt může, protože to jen zvyšuje schopnost udržet mazací film při vysoký teplotě. O zimní teplotě před W se nepíše, protože ta je variabilní právě podle podnebí, a to je ta Aljaška a Florida jak zmínil Standa. U nás prakticky vyhovuje jak 10W tak 5W.

Dál se uvádí že je třeba dodržet normu API, což je výkonostní třída pro náš typ motoru. A ta se zjistí tak, že se v tý normě zjistí, že současně se dělají normy SJ, pak přišla SL, SM, a nejnovější SN. Pro náš motor už splňuje norma API SJ.

Označení SAE 10W30 je tam jen orientačně, aby bylo patrný jak vypadadá multigrádovej olej, kterej Chrysler doporučuje, což je do auta logický. Třeba do sekačky mám olej SAE20, protože nikdo nepředpokládá, že budu sekat trávu v zimě, a tak jednogradový olej stačí.

Konkrétně u mě, 5W40 kterej mám v sudu má normu SAE 5W40; API SM/CF, VW505 01 což znamená že je vhodnej do motoru kterej může startovat v -30, což tady ve Znojmě nepamatuju, teplotní koeficient při provozce je vysokej, takže převyšuje doporučení, a výkonostní norma pro tento typ motoru taky převyšuje nároky kladený výrobce v tý době u toho typu motoru.

50501 je pro mě důležitá protože mám fabii sPDčkem a tam je 01 podmínka. Takže mám jeden olej co mi všechny auta splňuje s rezervou.

Víc už to vysvětlit nedokážu.

Spousta lidí se zabejvá nesmyslně teplotním indexem, ale o výkonostní normě nemá tušení, a ta je daleko důležitějží. Pak asi nemá význam řešit prastarý označování na minerální, polo či syntetický, protože je všechno na nějkým základu, nebo syntetický bázi, obohacený syntetickejma aditivama.

Takže nelze jen lacině tvrdit, že v manuálu, když je 5W30 (což ani není pravda, tam je jen viskozní kofecient při provozce) se nesmí používat nic jinýho, protože to špatně není.

Špatně je jít pod tyto hodnoty, a nedodržet výkonostní třídu.


hele na lakýru dobrýPalecNahoru
07-05-2015 12:33 AM
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Jarda 58 Offline
JFcz-Používá247

Příspěvků: 3 140
Připojen(a): 30-11-2011
Přidat uživateli hodnocení 30
Příspěvek: #32
RE: 5w30 nebo 10w30?
Jsem jen tak pro zajímavost napsal mercedesům, odpověď: pro motor 3.0CRD Merceds 642.980 - norma oleje 229,51 tuto normu splňují oleje 5W-30, 5W-40, 10W-40. Takže v první řadě je nejdůležitější norma výrobce a další parametry volit dle provozních podmínek.

"" benzín je odpad při výrobě nafty JazykoPlaz ""
13-05-2015 10:06 PM
Vyhledat všechny příspěvky tohoto uživatele Odpovědět s citací příspěvku
Odpovědět 




Uživatel(é) prohlížející si toto téma: 1 Host(é)